zondag 2 november 2008

Spel II

Kon ik zingen, dansen, acteren, ik was niet van het podium af te slaan.
Maar helaas niets van dat alles. Af en toe wil ik toch een zwakke poging wagen en meld mij dan aan voor een cursus. Of erger, ik denk dat ik wel als figurant aan de bak kan. Nou niet dus.
Zo ging ik welgemoed in op de uitnodiging om te figureren in De Kersentuin van Tsjechov. Niks mis mee dacht ik na snel Internet geraadpleegd te hebben.
Aan t eind van het stuk is er een groot feest. Daar zullen wij wel verwacht worden, dacht ik in al mijn onschuld. Maar dan heb je nog niet kennisgemaakt met de opvattingen van studenten van de Theaterschool. Die denken daar heel anders over en ik moet toegeven terecht. Ook regisseren is niet voor mij weggelegd, blijkt.

Maar goed op vrijdagavond gooi ik mij dolenthousiast op het figurantenwerk in De Kersentuin. Van ons wordt verwacht dat wij inderdaad op het feest komen, alwaar wij drie maal de polonaise dienen te dansen. Nu heb ik niets tegen de polonaise, bewaar me. Het was vooral de manier waarop, die mij enigzins tegen de borst stuitte. Het was gewoon niet leuk vond ik. Dus je begrijpt ik heb mij schielijk teruggetrokken uit deze voorstelling.

Ben wel naar de uitvoering gaan kijken. En het was geweldig, echt dit had ik niet willen missen. Ik zat met m'n neus bovenop het toneel en was getuige van een sprankelende voorstelling. Ook de figuranten kwamen uitstekend uit de verf. Daar was ik namelijk bang voor, dat het er hopeloos uitzag maar dat viel in het groter geheel enorm mee. Het was sowieso een puinhoop op het toneel toen de figuranten de polonaise gingen doen.
Spijt dat ik deze unieke ervaring misgelopen ben, heb ik niet. Wel heb ik me voorgenomen om weer eens in de Russische literatuur te duiken. Dostojevski bijvoorbeeld, toch maar eens een keer die broertjes roman uit lezen. Of Tolstoi, dat werkje over oorlog en vrede heb ik ook al lang op mijn lijstje staan.
Of toch maar eerst Passiespel van een nog onbekende schrijfster, een erotische thriller. Tja dat kan natuurlijk niet wachten. Erotische thriller, je moet het maar bedenken, gaat over SM. Ben benieuwd. Dus Fjodor en Leo, even geduld en draai je nou niet meteen om in je graf.

1 opmerking:

Hanneke zei

Goed hoor José, ga je eigen weg, je eigen passie achterna. misschien krijg je ooit de hoofdrol in een groot toneelstuk.
gewoon zeggen wat je vindt.
hanneke