vrijdag 21 november 2008

Schoonheid

Beauty is in the beholder's eye. Zo is het maar net. Voordat je het weet struikel je er over. Schoonheid ligt op straat. Tenminste als je er oog voor hebt. Waar ik eigenlijk naar toe wil is de fysieke schoonheid van mensen. Die heeft namelijk een enorme aantrekkingskracht. Heb je wel eens meegemaakt dat je helemaal ondergedompeld werd in een gevoel van gelukzaligheid bij het aanschouwen van een mooie vrouw of man. Nou ik wel. Kan overal gebeuren thuis, op straat, in de trein, op je werk. Ik geniet ervan en kan mijn ogen er meestal niet van af houden. Nee ik ga hier niet beschrijven hoe die mensen er precies uitzien. Dat voert te ver. Stel dat iemand zich in mijn beschrijving herkent. Heb ik de poppen aan 't dansen.

Rust op mij de schone taak om te analyseren waarom ik iemand mooi, knap, en/of aantrekkelijk vind. Kijk voor een groot deel zit dat in de jeugdigheid die iemand uitstraalt. Want laten we wel wezen, wat zie je liever een fris glanzende appel of een rimpelig uitgedroogd exemplaar? Zo is het met mensen ook. Klinkt hard maar het is wel zo. Dan kun je honderd keer roepen dat rimpels iemand een mooi want doorleefd uiterlijk geven, mij krijg je niet zo gek. Geef mij maar een frisse appel.
Verder zijn het de juiste proporties die iemand een schone aanlbik geven. Een grote neus, ogen die ver uit elkaar of juist heel dicht bijeen staan bijvoorbeeld willen nog al eens debet zijn aan het verstoren van de schoonheid. Maar niet getreurd, echte schoonheid zit van binnen. Ook niet waar, echte schoonheid zit wel degelijk aan de buitenkant. Wel kan iemand die niet beschikt over een uiterlijk dat voldoet aan het schoonheidsideaal toch schoonheid uitstralen. Maar dat is wel iets anders. Bovendien wordt onze blik gekleurd door het al dan niet op andere wijze bekoord worden door de betreffende persoon. Waarmee ik maar wil zeggen dat als je iemand graag mag of van iemand houdt, je die persoon mooier vindt dan de optelsom van uiterlijkheden soms rechtvaardigt.
Hoewel is het feit dat je je tot iemand aangetrokken voelt, niet ook bepaald door iemand's fysieke aantrekkingskracht? In het geval van verliefdheid speelt dat zeker een rol denk ik. Uiteindelijk is het toch een subjectief gegeven, een kwestie van smaak zelfs , hoe je schoonheid ervaart. Wat de een mooi vindt, is voor de ander niet te pruimen. Zo is het maar net. Of toch niet
".. attractiveness is not simply in the eye of the beholder, it's in the brain of the newborn infant right from the moment of birth, and possibly prior to birth."

Wist je trouwens dat mooie mensen gelukkiger zijn. Ze krijgen meer aandacht, worden aardiger gevonden, hebben meer succes, verdienen meer geld, hebben leuker werk. Je zou er bijna moedeloos van worden. Want wees eerlijk de meesten van ons zijn niet van die knapperds.

Geen opmerkingen: