zaterdag 29 november 2008

Schrijven

Iedereen kan schrijven. En dan bedoel ik niet alleen dat je een pen weet te hanteren en iets leesbaars produceert maar ook dat je een samenhangend stukje kunt schrijven. Op school hebben we allemaal geleerd om iets van dien aard op papier te zetten. Wie herinnert zich niet het befaamde opstel. De schrik van iedere middelbare scholier zou ik bijna zeggen. Niet voor iedereen was het een bezoeking maar voor velen wel. Kreeg je een stuk of vijf onderwerpen waar je uit mocht kiezen. Nou en dan was het schrijven geblazen. Verder was er weinig aandacht voor didactiek. Hoe pak je dat nou aan was een vraag waar we hevig mee worstelden. De meesten van ons dan. Want je had natuurlijk van die toptalentjes die hetspontaan zonder veel begeleiding wel konden. Uiteindelijk was het allemaal voorbereiding op het eindexamen waar je weer zo'n goed onderbouwd doch ook creatief epistel diende te produceren.

Ik mag mij gelukkig prijzen dat ik daarna de gelegenheid gekregen heb mijn schrijfvaardigheid op een andere manier te ontwikkelen. Hoe dan? Zelf denk ik altijd door het veel te doen maar dat is niet helemaal waar. Vaak is het moeilijk om precies aan te geven hoe je iets geleerd hebt. Welke processen daaraan ten grondslag liggen. Nu zijn er onderwijskundigen die dat wel weten te ontrafelen en daar kunnen wij dankbaar gebruik van maken. En ja ik ben ook opgeleid om het vak Nederlands te doceren. Tijdens die opleiding heb ik alle elementaire kneepjes van het schrijven geleerd. Tenslotte was het de bedoeling dat wij dat we over gingen dragen aan die arme stumpers op de middelbare school. Bij mij is dat er nooit van gekomen.
Toch was het geen weggegooide tijd want ik heb er wel leren schrijven en misschien nog belangrijker dat ik het leuk vind om te doen.
En nee ik ga hier geen cursus geven!
Dus als je mij nu vraagt hoe word ik schrijver dan zeg ik je, go practice maar zorg dat je een goede basis hebt. (maar dat geldt voor vele zaken in het leven). En het kost je wel een paar jaar!

Geen opmerkingen: