vrijdag 22 mei 2009

Spijt

Spijt heb ik. Dat ik vandaag niet naar de boekhandel gerend ben om 'Zo begint het' van Jan van Mersbergen te gaan kopen. Dan had ik nu kunnen beginnen met lezen want ik ben zo nieuwsgierig naar dat boek.
Het verhaal gaat over een vrouw die een kind baart en een kind dat door een hond wordt doodgebeten. Er is ergens een relatie tussen die twee gebeurtenissen, hoewel het niet hetzelfde kind betreft, maar ik weet nog niet welke. Ik heb zo'n voorgevoel dat het een interessante leeservaring wordt.

Andere leeservaringen die ik je, nu ik toch bezig ben, zeker wil aanbevelen:
Van de koele meren des doods van Frederik van Eeden. Een roman over een depressieve vrouw maar zo mooi. Bijna poƫzie.

Het verboden rijk van Slauerhoff. Ach, voor een romanticus een niet te missen boek. Zoals alles wat Slauerhoff ons nagelaten heeft.

Joe Speedboot van Tommy Wieringa. Ben benieuwd of hij deze bestseller nog kan evenaren, laat staan overtreffen, met zijn jongste Ceasarion. Ben bang van niet, na het lezen van de voorpublicaties in de Pers.

De verdronkene van Margriet de Moor. Een boek waar ik verslaafd aan geraakt ben. Lees het telkens weer en het blijft boeien al kan ik het verhaal dromen.

Het dieptelood van de herinnering van Hella Haasse. Die vrouw kan schrijven. Ben waanzinnig jaloers op hoe zij in dit boek haar levenverhaal vertelt. Dat kunnen alleen de hele grote zo. Verder van Hella zeker ook lezen Sleuteloog en de Ingewijden. Sleuteloog verhaalt op een heel indringende manier over het vooroorlogse Indonesiƫ. Als je dat leest krijg je acuut spijt dat je er toen niet bij was.

Nog zo'n boek dat die emotie oproept, is De donkere kamer van Damocles van Willem Fredrik Hermans. Weliswaar heel anders van toon en inhoud maar ik had er toch ook het gevoel bij dat ik er bij had willen zijn.

On Chesil Beach van Ian McEwan; mijn eerste kennismaking met deze auteur en ik was meteen lyrisch. On Chesil Beach is een novelle maar daarom niet minder meeslepend. Verder kan ik je Enduring Love en Amsterdam ook van harte aanraden.

En tot slot mag Honderd jaar eenzaamheid van Marquez niet aan dit lijstje ontbreken.
Een boek dat ik lang geleden tijdens een tentamenperiode in handen kreeg en niet meer weg kon leggen. Alle tentamens gehaald overigens. Maar daar moet ik wel bij vermelden dat wij zogenaamde open boek tentamens hadden. Dus je mocht je boeken meenemen. Kijk dan hoef je niet zoveel te doen aan de voorbereiding. Het belangrijkste is dat je de grote lijnen kent en weet waar je iets kunt vinden. Daar heb ik nog steeds plezier van.

Morgen meteen naar de boekwinkel. Kan echt niet meer wachten.

Geen opmerkingen: