maandag 1 juni 2009

Vroeger......

Ik was net mijn stoepje aan het vegen. Zo nu en dan doe ik dat wel eens. Vooral als er bezoek komt met wie ik in de tuin ga zitten. Dan moet het wel een beetje toonbaar zijn. Dus pak ik de bezem en verwijder wat vertollig zand. Links en rechts pluk ik gras en paardebloemen tussen de tegels vandaan. En denk aan vroeger. Ik herinner me dat mijn tante elke week alles rondom het huis aanveegde. Zowel voor als achter. Ik stond daar dan meestal bij te kijken. Ook lapte ze bijna elke week de ramen. Wat een werk. Ik moet er niet aan denken dat ik dat elke week allemaal moet doen. Maar mijn tante had geen baan buitenshuis dus ze had ook meer tijd voor het huishouden. En dat deed ze met verve. Niet alleen haar eigen huis waar ze met haar broer, mijn oom, woonde. Maar ook bij mijn oud tante die haar als kind opgevoed heeft. Volg je me nog. Mijn opa en oma zijn al op jonge leeftidj gestorven en lieten acht kinderen achter. Die werden liefdevol verzorgd door twee ongetrouwde zussen van mijn opa. Zo is het gekomen. Ik was als kind ook heel vaak bij mijn tante. Uit school ging ik vaak rechtstreeks naar haar huis dat vlak bij school lag. Ik bleef daar tot bedtijd en zij mij op de fiets naar huis bracht. Maar dat is langgeleden, de wereld was toen nog klein en overzichtelijk. Toch is het ook wel goed om zo nu en dan bij het vegen eens terug te denken aan die tijd. Ook al kun je niet meer terugkeren naar die wereld......

Geen opmerkingen: