zondag 21 september 2008

'Met de wet in de hand'

Invloed. Daar zou ik nog op terugkomen.
Je kunt op vele manieren invloed hebben. Het hangt er ook maar van af waar en wanneer en hoe je invloed wilt hebben.
Ik zou bijvoorbeeld wel invloed willen hebben op, nou noem eens wat, de loop van de geschiedenis in ieder geval mijn eigen geschiedenis.
Maar ik dwaal een beetje af want ik wil het hebben over invloed in de wereld van de ondernemingsraad.
Formeel gezien is het in de wet geregeld dat medewerkers invloed kunnen uitoefenen op hun werk en alles wat daar bij komt kijken zoals arbeidsvoorwaarden, arbeidsomstandigheden etc. Dat is allemaal keurig geformuleerd in de wet op de ondernemingsraden. Als je daar meer van wilt weten raad ik je aan daar eens boek over te lezen, of Internet te raadplegen of misschien nog wel de snelste manier, vraag het op je werk aan een collega die in de OR zit.

Vraag dan meteen ook waarom je collega in de OR gestapt is. Vaak zul je dan horen:
"om invloed te hebben op het beleid van de organisatie".
Hoe dat dan in de praktijk in zijn werk gaat, is weer een ander verhaal.
Diezelfde wet op de ondernemingsraden vertelt ons ook dat de ondernemer bij een aantal besluiten die hij wil nemen, advies of zelfs instemming moet vragen aan de ondernemingsraad.
Ben je er nog?
Nu wordt het interessant.
Waarom?
Omdat de manier waarop dit proces verloopt in de praktijk door de ondernemer en de ondernemingsraad wordt ingevuld.
En hoe dat invullen gaat, hangt sterk samen met de manier waarop beide partijen naar elkaar kijken en met de zeggenschap en de medezeggenschap omgaan.
Een bestuurder (OR taal voor baas, directeur, ondernemer) kan zich veel of weinig aan de ondernemingsraad gelegen laten liggen. Je hebt er met een open oor, die de medezeggenschap een belangrijke plaats toekennen in de organisatie. Je hebt er ook, en waar heb je ze niet, die er de kantjes van af lopen en liever besluiten nemen zonder de OR daar al te veel in te kennen.
Je begrijpt dat hier een spanningsveld ligt. Kijk en dat maakt het werk van de ambtelijk secretaris nou leuk.
Ook ondernemingsraden heb je in soorten en maten en dat laatste dan letterlijk want hoe meer medewerkers een organisatie telt, hoe meer zetels er zijn on de OR. Niet oneindig, de grens ligt bij 25 zetels, maar dan praat je wel over een organisatie met pakweg 10.000 werknemers.
Nu heb ik het nog niet meegemaakt dat een ondernemingsraad lui achterover ging hangen en de zaak maar op zijn beloop liet als de bestuurder hen weinig bij de besluitvorming betrok.
Wel heb ik in mijn loopbaan als ambtelijk secretaris gemerkt dat een OR of een deel ervan naar mijn smaak iets te veel afwachtte totdat de bestuurder met informatie op de proppen kwam. Maar ja ik ben dan ook iemand het naadje van de kous wil weten en dus veel vragen stelt.
Mijn motto: als je iets wilt weten, vraag er dan om en ga niet wachten totdat het je op een presenteerblaadje wordt aangereikt!
Zo, ik heb gezegd.
Voor nu wil ik het hierbij laten.

Geen opmerkingen: