zondag 14 september 2008

ambtelijk secretaris

dat is dus mijn beroep, functie, baan, hoe je het maar wilt noemen.
Nu zie ik gefronste wenkbrauwen en vragende gezichten voor me.
Wat houdt dat dan in?

Een secretaris is iemand die schriftelijk verslag doet van de vergadering. Ambtelijk wil in dit verband zeggen toegevoegd en geen lid van de groep die vergadert.
In de praktijk ben ik ambtelijk secretaris van een ondernemingsraad, voor ingewijden OR. En ambtelijk betekent dan dat ik geen lid van die ondernemingsraad ben en dus niet mag stemmen.

Is het niet saai, is een vraag die mij regelmatig gesteld wordt.
Dat verraadt natuurlijk al wat de vraagsteller ervan vindt. Saai dus.
Dat is het zeker niet.
Toen ik er 8 jaar geleden mee begon dacht ik: eerst maar eens zien, ik kan altijd nog iets anders gaan doen.
Maar gaandeweg ben ik er een beetje verslaafd aan geraakt. Het is leuk maar ja dat vinden de ICT' er en de accountant en de sales engineer ook van hun job. Daar kan ik me dan weer niks leuks bij voorstellen dus dat zegt niks.
Ik zeg op mijn beurt je moet het ervaren!
Stap eens in de ondernemingsraad van je organisatie of bedrijf en we praten verder.
Een ding kan ik je alvast vertellen het houdt meer, veel meer in dan verslagen maken van vergaderingen.

Tot later
dan hebben we het meteen ook over invloed
een heikel punt in ondernemingsraadland

Geen opmerkingen: