donderdag 18 september 2008

Achter het net vissen

Vandaag heb ik weer de stoute schoenen aangetrokken en een paar makelaars gebeld. Maar helaas ik viste achter het net, de huizen die ik graag wilde bezichtigen waren al verkocht.
Balen.
Heb je uitvoerig een huis bestudeerd, zit alles erin, erop en eraan
badkamer en keuken, ja want je gelooft het niet maar die willen nog weleens ontbreken. Casco heet het dan. Nou ik kijk wel uit, ik ga echt niet verbouwen dus die keuken en badkamer moeten er wel inzitten en liefst aansluiten bij mijn smaak.
En natuurlijk ook een schuur waar ik mijn fiets in kan zetten.
Vorige week bekeek ik in een huis waar geen schuurtje of berging bij was, alleen een kleine patio.
Nou als ik daar ook nog m'n fiets moet parkeren blijft er helemaal geen ruimte over om met mijn vogels buiten te zitten.
Daar had de makelaar trouwens wel een originele oplossing voor:
dan kopen je kinderen toch zelf een huis met een tuin zei ze.
ja dat kan ook natuurlijk maar zover zijn ze nog niet.

Een leuke maar wel tijdrovende hobby, huizen kijken.
Ik breng veel tijd door op Funda, dé huizensite zoals je weet.
Wat je allemaal niet tegenkomt...
Sommige huizen zou je zo willen betrekken, die zijn dan ook het snelst weg.
Bij andere moet je diep ademhalen en jezelf voornemen door die smakeloze inrichting heen te kijken. Dat is wat makelaars je altijd adviseren namelijk.
Je moet niet letten op de kleur verf die kwistig op de muur gekwakt is en zeker niet op de afschuwelijke meubels die mensen er in gepropt hebben. Nee kijk naar de mogelijkheden. Ik begin al net als die makelaars te lullen.

Over makelaars kan ik trouwens ook een boekje open doen. Meestal krijg je een vriendelijke dame aan de telefoon als je belt om een afspraak te maken. Maar soms tref mister makelaar himself. Nou en dat zul je weten ook.
'Zo vrouwtje dus jij wou een huisje gaan kopen... dan heb je toch echt wel een makelaar nodig hoor.'
Dat zeggen ze natuurlijk niet letterlijk maar je proeft het wel uit hun woorden.
Het zijn overigens niet allemaal mannen in dat vak. Je hebt ook vrouwelijke makelaars, die had ik vorige week dus een. Dat is wel goed bevallen.
Soms als mijn fantasie weer eens op hol slaat denk ik er zelf ook wel eens over makelaar te worden.
Maar voorlopig blijf ik nog even bij mijn leest, je weet wel schoenmaker blijf bij je leest.

1 opmerking:

ESS zei

Zoekt, en gij zult vinden! :)