zaterdag 6 maart 2010

Zielepijn

Met zijn theatrale interpretatie weet Hugo Koolschijn Zielepijn aan de vergetelheid te ontrukken. Want zeg nou zelf, ken jij het verhaal van Vasiljev die intens lijdt na een nachtelijk bezoek aan wat Tsjechov gevallen vrouwen noemt. In de intieme setting van de schouwburgfoyer te Amsterdam zijn wij in de gelegenheid om van dichtbij mee te leven met de escapades en tenslotte de wanhoop van deze student rechten. Hugo Koolschijn wekt, gezeten op een stoel en lezend vanaf beeldscherm, het typisch Russisch verhaal voor ons tot leven. Hoewel ik mezelf zo nu en dan streng tot de orde moest roepen om niet weg te dromen, heb ik mij tijdens de vertelling van 45 minuten eigenlijk geen moment verveeld. En dat zegt natuurlijk wat. Zowel over de kwaliteiten van Tsjechov als schrijver als over Hugo Koolschijn als acteur/verteller.
En ondanks het beeldscherm, wist Koolschijn toch regelmatig contact te maken met zijn publiek. Ook bijzonder want tijdens toneelvoorstellingen is dat er niet bij. Na afloop kon ik het niet laten om hem hierover aan te spreken en antwoordde hij mij dat hij inderdaad alle gezichten gezien had.

Geen opmerkingen: