maandag 7 juni 2010

Terugblik



Kunstinzicht in de zin van land in zicht of inzicht in kunst. Ik denk het eerste. Marken was dit weekend bereikbaar met de boot waardoor je van de Gouwzee kunst in zicht kreeg. maar laten we de tweede interpretatie ook niet meteen uitsluiten. Misschien was het de intentie van de organisatoren de bezoekers inzicht in kunst te verschaffen.

De opzet van deze kunstroute week af van de gebruikelijke doordat de exposanten over het eiland zwierven en de kijker op zoek ging. Ook in dat opzicht was de titel toepasselijk dus.
Of de intentie om inzicht te krijgen in kunst geslaagd is, weet ik niet. Het waren in ieder geval geen museumstukken die tentoongesteld werden. Dat is wel vaker het geval bij kunst kijk routes. Over het algemeen kom je redelijk onbekende kunstenaars tegen. Dat moet je incalculeren. Het gaat om de totale ervaring. Genieten van mooie of minder mooie maar toch verrassende objecten, installaties, schilderijen. De omgeving, de sfeer en de mensen doen de rest. Vooral de omgeving en de mensen spelen een grote rol heb ik ontdekt. Bij de kunstzesdaagse in Heiloo vorig jaar kende ik niemand en ook de omgeving was onbekend. Dat was aanzienlijk minder leuk dan de kunst kijk route in Monnickendam of Kunstinzicht op Marken.

De kunst op Marken was licht, luchtig en veelvormig. Vooral de vissenhuiden van Hélène Min, de bamboe ontwerpen van Maria Blaisse en het werk van Linda Meulenhoff spraken mij aan.

1 opmerking:

ESS zei

Linkjes plaatsen naar die dingen die je leuk vond Josje, want die wil ik nu natuurlijk ook zien!