zondag 26 oktober 2008

Zondagmorgen

Zie haar lonken door het leven,
kijk haar spelen in de wind
mijn van straat geredde roos

roos tussen het vuil en nat
in de schoot geworpen schat
mijn van straat geredde roos
en ik denk ik redde jouw maar wedden dat je mij uitkoos

ja die Huub hè, een dichter pur sang
Heeft meer van die intrigerende teksten geschreven:
Het moet en het zal
al met al...
En niet te vergeten:
als het golft dan golft t goed
niet te stuiten te sturen

Ik weet het niet. Ben eigenlijk niet zo'n fan van de Dijk,
toch die van straat geredde roos trekt mij wel over de streep.
Verleidelijk en mysterieus. Wat bedoelt ie nou eigenlijk, waar staat deze roos voor, welke metafoor moet zij verbeelden? Een aan lager wal geraakt personage, een gevallen vrouw?Mag je zelf invullen, that's the beauty of it.
En dan die regel 'en ik denk ik redde jou maar wedden dat jij mij uitkoos' Daar krijg je toch kippenvel van. De werkelijkheid is vaak anders dan jij hem beleefd. Hoever wil je gaan Huub?
Ik geef toe, ben ook wel gevoelig voor de sentimentele deun, de accordeon begeleiding. Maar 't is vooral de combinatie van de tekst met de muziek die onder de huid kruipt en blijft hangen. Mijn zondag kan niet meer kapot!

Onze dagdromen verweven
volg ik jou in de wind
mijn van straat geredde roos

1 opmerking:

ESS zei

Wat dacht je van:
"Just because I'm losing
doesn't mean I'm lost
doesn't mean I'll stop

Just because I'm hurting
doesn't mean I'm hurt
doesn't mean I didn't get what I deserve
not better and not worse"
Coldplay, Lost

of

"Those who are dead are not dead
they're just living in my head
and since I fell for that spell
I'm living there as well"
Coldplay, 42