zondag 19 oktober 2008

halleluja II

'Why'd you sing halleluja if it means nothing to you'
ja dat vraag ik me ook wel eens af.
Deze zomer traden Damien Rice en Leonard Cohen samen op in Dublin. En, o toeval, ik was daar ook! Een bekoorlijk duo, vooral voor de gevoeligen en andere huilebalken onder ons! Helaas was het erg duur om dit concert bij te wonen, dus je begrijpt ik beperk mij tot het beluisteren van cd's van beide heren.
Hoe dat bevalt ?
Ach wat zal ik zeggen, het bevalt mij wel goed. Hoewel ik regelmatig, vooral bij Damien, in tranen uitbarst. Het werkt zo aanstekelijk die treurige gedachten. Maar als rechtgeaarde Nederlander hoor je je daar natuurlijk niet aan over te geven. Foei! Tenslotte zijn wij een nuchter volk toch?

Kijk Leonard is een ander verhaal, die roept oude herinneringen bij mij op waar ik mij met een goed gevoel in wentel. Een zonsopgang in een studentenhuis in Tilburg om maar eens voorbeeld te noemen. Stop, laat ik mij niet verliezen in weemoedige herinneringen aan de tijd dat ik nog jong was.
Uiteindelijk gaat het er natuurlijk om de vraag te beantwoorden waarom we halleluja roepen ook al betekent het niks voor ons.
'Why'd you sing with me at all?'
Nou?

1 opmerking:

ESS zei

Ach ja, Damien Rice en Leonard Cohen. Wie kent ze niet.