woensdag 9 september 2009

Hermitage

Eindelijk heeft Nederland een museum van internationale allure; de Hermitage in Amsterdam.

Het oude Amstelhof is schitterend verbouwd tot een modern museum maar wel met ouderwetse statigheid.

De openingstentoonstelling 'Aan het Russische hof ' stelt echter licht teleur. Niet dat de baljurken en kostuums van de tsarenfamilie niet mooi zijn. In tegendeel, ook de levensgrote portretten van adellijke dames en officieren waren indrukwekkend. Lyrisch werd ik van sommige doeken, de plooien in de jurken, de voiles, alles zo treffend geschilderd. Dan bekruipt mij terstond een gevoel van diepe bewondering maar ook lichte afgunst. Kon ik maar zo schilderen!

Omgeven door chique uitgedoste oudere dametjes met grijze coupe dwaalde ik van het ene kabinet naar het andere. Om echt te kunnen genieten, liepen er teveel mensen rond in het museum. Dat zal er niet beter op worden, vrees ik. Misschien dat het museum op een gegeven moment alleen op afspraak te bezoeken is zoals sommige musea in Rome. Dat zou jammer zijn vooral omdat het dan meestal nog steeds stervensdruk is.

Wat mij een beetje tegenviel was de keuze voor een cultuurhistorische benadering. Ik had verwacht dat het accent meer op beeldende kunst zou liggen. Wat nu getoond wordt, is interessant voor een breed publiek maar ik verwacht meer van de Hermitage.



http://www.hermitage.nl/nl/tentoonstellingen/russische_hof/

2 opmerkingen:

ESS zei

Nou, in de Villa Borghese was het niet te druk hoor. En anders: ga eens op een ochtend buiten het toeristenseizoen om. Denk dat het dan wel meevalt..

ESS zei

en vind jij het Rijksmuseum geen museum van internationale allure?